Tuesday, May 25, 2010

Pada Hari Keenam (Hari Terakhir) [ Sabtu, 22 May 2010 ]


Hari Sabtu, Hari Keenam, Hari Terakhir ku berada ditanah bumi kampung ku Kuala Terengganu, Terengganu Darul Iman. Pagi yang mendung sambil ku bersarapan PULUT NASI makan bersama dengan IKAN PANGGANG dan juga KELAPA PARUT dan tidak lupa AIR TEH O PANAS.

Selepas sarapan, kami semua cuma menonton televisyen dan tidak lama kemudian ku, nenek ku dan Syahirah, kami ke LOSONG untuk membeli KEROPOK LEKOR di KEDAI PAK SU, dan macam-macam lagi untuk dibawa pulang ke Shah Alam untuk keluarga ku dan juga sahabat-sahabat baik ku. Hujan mula turun dengan lebatnya di LOSONG dalam perjalanan kami pulang ke KAMPUNG SERDANG BARU rumah nenek ku.

Sampai sahaja dirumah neneku, Syahirah dengan lajunya ke dapur terus mengambil KEROPOK LEKOR yang telah digoreng. Ku apa lagi, turut serta la makan sekalilah sambil layan televisyen.

Tidak lama kemudian, nenek ku terus memanggil untuk makan tengahari. Juadah yang nenek ku masak untuk tengahari kali terkahir ku dikampung ialah KARI AYAM BERSAMA TERUNG, KENTANG DAN BENDI, IKAN GORENG dan SAMBAL MANGGA. Ku juga turut mencuba makan sedikit PULUT NASI dimakan bersama dengan campuran AIR DAN DURIAN.

Ketika ini, ku berada di dalam bilik sambil menulis, berehat, mandi dan solat Zohor. Tidak lama kemudian atuk ku memanggil turun kebawah untuk membantunya membaiki sterika yang sudah lama usianya. Ku cuba membaiki dengan pengalamanku sendiri dan Syukur Alhamdulillah masih boleh digunakan lagi seperti biasa.

Selepas sahaja ku solat Asar, ku terus turun ke bawak untuk bersama-sama dengan Syahirah, nenek dan atuk ku menonton televisyen pula. Sambil itu, nenek ku telah menyediakan juadah petang TEH O PANAS dan juga KEK COKLAT. Dalam ketika itu juga, nenek ku telah memberi sepinggan lagi BUAH PELAM EPAL untuk dimakan beramai-ramai.

Petang ini, kami semua melayan rancangan masakan di Astro AFC 703, COOKING LIKE A CHEF dan Travell & Living 707, JAMIE AT HOME. Nenek dan juga atuk ku begitu teruja melihat cara masakkan mereka dan berkongsi info tentang masakkan bersama-sama dengan atuk dan nenek ku. Atuk ku sungguh berminat dengan taman kebun yang ditanam dan dijaga oleh JAMIE OLIVER.

Malam ini ku makan awal bersama-sama semua yang ada kerana ku akan bertolak awal pada malam ini. Ketika makan, ku begitu sebak dan terharu dengan ajakkan nenek dan atuk ku yang mana menanyakan bila lagi nak datang duduk kampung bersama-sama dengan mereka. Tetapi nenek ku pula inginkan ku membawa seseorang yang istimewa untuk berjumpa dan tinggal bersama nenek dan atuk ku dikampung. Apa yang ku boleh katakan cuma InsyaAllah kalau ada rezeki ku akan bawa orang yang teristimewa duduk tinggal dengan nenek n atuk ku. Kerana itulah janji ku kepada nenek dan atuk ku yang mana ku akan bawa orang yang teristimewa dalam hidup untuk berjumpa dengan mereka. InsyaAllah...

Cuaca malam yang kembali menangis bercurah dari langit. Pastinya ku akan kesejukkan malam ini di dalam bas yang ku naiki nanti sepanjang perjalanan sampai ke Shah Alam. Sekarang ini ku berada di PERHENTIAN BAS TANJONG, KUALA TERENGGANU. Ku yang telah meminta tolong mak cik ku iaitu Aunty Non untuk mengantar ku ke sini bersama-sama dengan sepupu-sepupu ku Jauhara dan Syahira dan juga nenek ku turut mengikut menghantar ku. Sungguh berat ku rasakan untuk meninggalkan mereka dan entah bila lagi ku akan datang dan membawa orang yang istimewa itu.

Bas ku pada jam 2130pm sudah pun sampai dan ku akan bertolak dan meninggalkan tanah bumi KUALA TERENGGANU, TERENGGANU DARUL IMAN. Selamat tinggal nenek ku, atuk ku, sepupu-sepupu ku, mak cik-mak cik ku dan kampung ku. ASSALAMUALAIKUM..

SEKIAN SAHAJA PERCUTIAN KU SELAMA 6 HARI. . .

9 comments:

  1. Wah bestnya holiday kt kg
    ehem2 sape dia org istimewa 2?
    hehehe.. Tettt :P

    ReplyDelete
  2. hahaha...

    best2...

    rase cam nak duk sane terus je....

    waaahh!!

    org yg istimewa tu bakal cucu menantu nenek i la...

    hehehe....

    ReplyDelete
  3. yelah tapi siapakah gerangan gadis bertuah itu.. hehehe

    ReplyDelete
  4. yang boleh dikatakan cuma masih tiada siapa yang menjadi miliku lagi....

    cuma mengharap dan menarik...

    ReplyDelete
  5. menarik pe br0? layang2? hehehe ayie xtau cne nk f0l0w ke

    ReplyDelete
  6. tertarik menarik memang da bomb...

    hahaha....

    xtau....

    cam plek n xrety....

    nak folow org2 yg dah folow i cam u....

    ReplyDelete
  7. senang je la
    ayie kne pg kt blog org dlu
    then klik je la dkt button follow 2 :))

    ReplyDelete
  8. xde pn belikan aku kopok losong....

    uwaa......

    ReplyDelete
  9. hani ~ owh!!nnty la ayie try cz cam ade link2 kne ape ntah cam plek je xpaham...huhuhu...

    nida ~ laa....nak ke...?nxtyme la ye...aku blie gak ary 2 pada yg mengirim je....nxtyme kirim2 la ye...

    ReplyDelete