Tuesday, May 25, 2010

Pada Hari Kelima [ Jumaat, 21 May 2010 ]

Jumaat,Jumaat merupakan hari yang kelima ku berada ditanah Kuala Terengganu, Terengganu Darul Iman yang mana cuaca pada hari ini matahari memberikan cahaya sinaran terik yang panas.

Pagi yang mulia ini, nenek ku menyediakan sarapan pagi NASI LEMAK SAMBAL IKAN TONGKOL yang dimasak sendiri oleh nenek ku bersama dengan AIR TEH O PANAS. Selepas sarapan, ku tiada apa-apa yang boleh dilakukan cuma menonton televisyen bersama dengan Syahirah.

Kepada yang bergelar lelaki pada hari Jumaat, diwajibkan menunaikan kewajipan iaitu menunaikan solat Jumaat berjemaah di masjid. Begitu juga la ku dan juga atuk ku yang pergi ke MASJID BUKIT TUMBUH untuk menunaikan kewajipan yang diwajibkan.

Sampai sahaja ke rumah selepas pulang dari MASJID BUKIT TUMBUH, atuk ku terus bersiap-siap begitu juga nenek ku untuk menghadiri sidang MSEYUARAT AGONG yang diadakan dikampung nenek ku. Ku pula Menemani Syahirah menonton televisyen sambil menunggu kepulangan nenek dan atu ku dari mesyuarat. Syukur Alhamadulillah rezeki, nenek dan atuk ku membawa pulang NASI DAGANG dari mesyuarat tadi. NASI DAGANG menjadi makanan tengahari ku.

Sudah saja solat Asar, kami semua ke rumah mak cik ku iaitu dengan panggilan Mok Long di KAMPUNG GONG PAK JIN. Dirumah Mok Long, Mok Long menyediakan makanan petang sperti buah TEMBIKAI, RAMBUTAN, KEROPOK KEPING dan AIR EH O PANAS. Mok Long juga mengirimkan kepada ku untuk membawa pulang ke Shah Alam iaitu BUAH PISANG yang ditanam belakang rumah mak cik ku.

Pulang sahaja dari rumah Mok Long, kami singgah sebentar ke PANTAI TELUK KETAPANG yang terletak betul-betul dibelakang LAPANGAN KAPAL TERBANG SULTAN MIZAN, KUALA TERENGGANU. Seronok, indah, tenteram, aman dan damai rasanya apabila melihat keindahan pantai, merasa dan mendengar ombak pantai dan gelagat kanak-kanak bermain dipantai tersebut.

Malam yang ku rasa begitu letih, penat dan sungguh mengantuk. Mungkin kerana cuaca hari ini begitu panas sehinggakan ku mandi 4 kali hari ini sahaja dan banyak makan NASI LEMAK yang nenek ku masak untuk satu hari ini.

Malam ini juga sebelum ku tidur, ku telah pun mesej seseorang yang ku amat-amat perihatin, menyayangi, mengasihi, merindui dan mencintai dengan perasaan ku yang terlalu ingin tahu apakah perkhabarannya sekarang ini kerana sudah lama tidak berhubung sperti dulu. Syukur Alahamdulillah setelah membaca mesej yang dibalasnya, sihat saja sudah cukup membuat ku tersenyum dan sedap hati mendengarnya sihat disana. Mungkin sedikit sebanyak doa ku dimakbulkan olehNYA, semoga ku ingin melihatnya sihat, gembira, ceria, bahagia dan berjaya, InsyaAllah, Amin. Ku hanya mampu berdoa.

No comments:

Post a Comment